Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Sníh nebo popel

by - októbra 23, 2017

Autor: Sara Raasch
Názov:  Sníh nebo popel
Originál: Snow like ashes
Diel: 1/3
Žáner:  YA, fantasy

Anotácia:
Mírné jaro, krušná zima? Kdepak, v tomto světě platí jiná pravidla! Jaro před šestnácti lety dobylo Zimní království. Jedinou nadějí zničené země je osm přeživších a Meira je jednou z nich. Celý život prožila jako uprchlík, nepoznala své rodiče a vychovali ji jako válečnici. Avšak i jako nelítostná bojovnice se zamilovala. Nešťastně. Ani zlomené srdce ji ale nezastaví – udělá cokoliv, aby její království získalo svobodu.
Dokáže Meira zachránit svět, který sama nikdy nepoznala?

Môj názor:

Sníh nebo popel kniha, ktorá má obálku, ktorú som vždy obdivovala. Čakala som kedy sa niekto konečne chytí prekladu a preloží to. A dočkala som sa. Pár nadšených recenzií zrazu začali striedať menej pozitívne. Takže som čakala kedy si túto knihu konečne prečítam aj ja a utvorím si svoj vlastný názor.
Kniha, ktorá nemá ani tristo strán, sa v pohode dá prečítať za jedno popoludnie maximálne pár dní. Avšak mne to trvalo dosť dlho. Skoro dva týždne a priznajme si to, že na ani nie tristo stranovú knihu to je kopa času.

Sníh nebo popel je zaujímavá svojím svetom a spôsobom akým funguje mágia. Pomenovanie kráľovstiev podľa ročných období, prechodné kráľovstvá (neviem ako inak ich mám nazvať), mestá pomenované podľa ročných období. Naozaj originálne a nesmierne sa mi to páčilo. Bohužiaľ, asi to je jediné okrem obálky, čo sa mi na knihe páčilo.

Hlavná hrdinka Meira ma neoslovila, aj keď zo začiatku to vyzeralo naozaj sľubne. Áno, bola odvážna, vynaliezavá, ale nestačilo to na to aby mi prirástla ku srdcu. Okrem toho strašne mi niekedy vadili tie jej myšlienkové pochody. Napríklad keď porovnávala mužské vypracované hrude. Chápem je to dievča, ktoré žilo len s malou skupinkou ľudí, ktorá bola odrezaná od civilizácie, takže niečo také ju samozrejme prinieslo do rozpakov, ale pýtam sa samej seba naozaj to bolo nutné až tak opisovať?  

A čo ma naozaj položilo a kvôli čomu mi to trvalo, kým som sa dopracovala ku koncu bol milostný trojuholník. Theron a Mather. Dvaja budúci králi. Mladí a veľmi pekní budúci králi. Samozrejme, že ma šlo rozhodiť od zlosti. Konečne sa to začalo všetko pekne rozbiehať a zrazu tu mám dvoch mladých chlapcov, ktorí sa idú dobre, že nie pozabíjať kvôli dievčaťu. Ak k vám mám byť úprimná ani jeden ma nijako nepresvedčil. Neviem, prečo, ale skôr mi obidvaja liezli na nervy. A keď boli všetci traja pokope tiež to nebola žiadna sláva.

Mather s Meirou vyrastal, poznali sa dobre, ale napätie, ktoré možno chcela autorka medzi nimi vytvoriť mi skôr prišlo ako detské/súrodenecké puto. Navyše na Mathera som si nevedela spraviť názor ani na začiatku knihy ani ku koncu. Pre mňa to je jedna nevýrazná postava, ktorá sa hádam behom pokračovania vykryštalizuje a niečo prelomové aj spraví, pretože potom to bude len obyčajná postava, ktorá nemá v deji nejaký väčší zmysel.

Theron princ, ktorého očarí mladé dievča, ktoré má možno podobný, ale zároveň odlišný osud ako on. Ale zas to isté. Žiadne iskrenie medzi nimi a princiatko (áno, už mi chýba Manon) by možno aj mal niečo do seba, keby sa mu autorka viac venuje. Ale stále je to nevýrazná postava. Bábka, ktorá sa snaží vzdorovať, ale tak či tak sa stále točí v tom istom kruhu. Svojim spôsobom sú on a Mather podobní. Tak či onak som zvedavá, ktorí z týchto dvoch sa vyvinie počas deju tejto trilógie najviac. Pretože pochybujem, že zostanú v tom tom štádiu.  

Čakala som od knihy niečo iné. Anotácia ma zas tak trochu podviedla, ale to by sa ešte dalo zvládnuť. V hlave som si našťastie žiaden svoj príbeh nevytvorila. Takže zo začiatku sa to vlieklo potom celý dej dostal druhý nádych, avšak veľmi rýchlo to zas upadlo. Ako náhle sa dostali do Cordellu, tak ma to nebavilo a začali ma vytáčať postavy. Čo ako veľmi veľké plus nevidím. Navyše príbeh je dosť jednoduchý a stokrát ohraný v iných knihách. A ak čítate medzi riadkami, tak veľmi rýchlo pochopíte súvislosti a ten šok efekt, ktorý autorka chcela vyvolať, žiaľ nenastane. Našťastie po vyše polovici kniha dostane rýchly spád a číta sa ako keby samo, ale aj tak ma to nepresvedčilo, aby som tomu dala na GR 3* (Ak by vás to zaujímalo ohodnotila som knihu na 2,5*)

Obdivujem autorku, že to napísala ako 12 ročná, ale bohužiaľ mne to príde ako ďalšie podobné knihy tohto žánru. Ak by som to čítala pred pár rokmi dozadu napr. keď to vyšlo asi by som to zbožňovala, ale teraz sa pýtam samej seba, či naozaj chcem čítať pokračovanie. Či chcem naozaj zistiť, že autorka svojim postavám fúkla nový život a nechá ich vyvíjať sa a či vôbec ma to začne baviť.

Ak ste knihu čítali, tak by ma zaujímalo, či sa vám to páčilo/nepáčilo. Čo vám najviac prekážalo, teda ak vám vôbec niečo vadilo.


You May Also Like

4 komentárov

  1. Ja som to čítala pred pár rokmi a v tej chvíli sa mi to neskutočne páčilo. Plus tá obálka. Tá obálka je neskutočná a už len kvôli nej by som chcela mať knihu doma. K čítaniu dvojky som sa však nedokopala, pretože som sa dozvedela nejaké veci, ktoré sa mi vôbec nepáčili. Teda, že ako sa to vyvíjalo.

    (čítala som u teba nedávno recenziu na falošný bozk, ale nechce sa mi k tomu preklikávať, tak ti píšem sem).
    Ja som to dala asi za tri dni a celkom sa mi to páčilo. Zhltla som už aj dvojku a akurát sa rozbieham s trojkou. Som veľmi zvedavá, ako sa to všetko vyrieši. Ten bermudský trojuholník ma trochu otravoval, ale potom sa to celé nejako vyriešilo a ukázalo sa, že hrdinka má vlastne dosť jasno v tom, s kým chce byť. Tak dúfam, že to tak aj zostane. :D Neskutočne ma očaril autorkin fantasy svet a som veľmi zvedavá, ako je to s tou históriou a s tajomným darom hlavnej hrdinky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak obálku to má neskutočnú. A som rada, že nechali pôvodnú obálku. Do pokračovania sa chystám len preto, aby som zistila či postavy sa budú vôbec nejakým smerom vyvíjať.

      Falošný bozk...Keby tých sto strán bolo o niečo viac dynamickejších, tak by som tú knihu milovala od prvej strany. Ja sa chystám na pokračovanie, dúfam, že sa k nemu dostanem, čo najrýchlejšie. A že hl. hrdinka bude naozaj taká ako ju teraz opisuješ. :)

      Odstrániť
    2. Mne sa nepáčilo podľa recenzií, akým spôsobom sa budú vyvíjať, aj preto čítanie stále len odkladám. :D

      Tak, neviem, ako vezmeš pokračovanie. Povedala by som, že je na tom veľmi podobne ako aj jednotka, že dlho je to také stereotypné a veľa sa rieši politika Vendy. Ale mne sa páčilo to tajomno, čo sa za príbehom skrýva.
      V jednotke som nemala problém ani s tými prvými sto stranami, keď sa mám priznať. :D Ja som bola taká zvedavá, že kto je zabijak a kto princ. Mala som tipy, ale chcela som si to potvrdiť. :D

      Odstrániť
    3. Teraz sa pokračovania, trochu bojím :D (Sníh nebo popel)

      Myslím, že ten stereotyp a aj tú politiku zvládnem, teda ak sa to potom zas tak dobre rozbehne :D Ja som tiež bola zvedavá, kto je kto a mala som svoj tip, samozrejme, že som sa mýlila na plnej čiare (klasika :D ) Teraz mám len dilemu, že či mám ísť do toho v AJ alebo si počkám na preklad :D

      Odstrániť