Používa službu Blogger.

Advertisement

About Me

Město schodů alebo niečo čo sa naozaj oplatí čítať

by - októbra 02, 2017

Autor: Robert Jackson Bennett
Názov: Město schodů
Originál: City of stairs
Diel: 1/3
Žáner: Fantasy

Anotácia: 
Atmosférický fantasy román o živých špionech, mrtvých bozích, pohřbené historii a tajemném, stále se měnícím městěMěsto Bulikov se před mnoha lety těšilo přízni Božstev a podmanilo si celý svět. Ale poté, co byli jeho ochránci za podivných okolností zavražděni, se z dobyvatele stal dobývaný; pyšná historie Bulikova byla vymazána a zcenzurována, pokrok se zastavil a z někdejší prosperující metropole se stala jen další koloniální výspa nové světové geopolitické mocnosti.Do tohoto zatuchlého, zpátečnického města přichází Shara Thivaniová. Oficiálně je tato tichá a nenápadná žena jen další obyčejnou diplomatkou, která do Bulikova přijela hájit zájmy utlačovatelů. Neoficiálně je Shara jednou z nejlepších agentek ve své zemi a jejím úkolem je vyšetřit brutální vraždu zdánlivě neškodného historika. Jak se Shara noří do tajemství neustále se fyzicky i politicky měnícího města, začíná tušit, že bytosti, které kdysi Bulikov ochraňovaly, nemusejí být tak mrtvé, jak se zdá.


Môj názor: 

Túto knihu potrebujete a hlavne chcete čítať! Toto je hneď prvé, čo vám o nej poviem. Bolo to niečo neskutočné a nebojím sa povedať, že táto kniha bude patriť medzi tie Top knihy tohto roka. 

Zo začiatku som si myslela, že to bude niečo podobné ako Věk X od Richelle Mead, kde tiež sú všelijaké božstvá a nadprirodzené veci. Vlastne aj kvôli tomu som si ju zaobstarala. A zo začiatku som si myslela, že som strelila niekde vedľa, pretože ma to vôbec nebavilo a knihu som mala rozčítanú niekoľko týždňov, kým som sa k nej vrátila. Ani druhý pokus nebol úspešný a odložila som ju po chvíľke. A potom nastal ten osudový zlom. Na tretí pokus som už knihu nepustila. 

Kniha má neskutočné prostredie. Bulikov ako mesto malo neuveriteľnú atmosféru. Ľudia, ktorí v ňom žili boli aj napriek tomu všetkému verní, ľahko sa s nimi manipulovalo a hlavne boli zaslepení. Až na pár výnimiek. Páčilo sa mi ako autor pomocou postáv odhaľuje skryté zákutia a nové miesta v meste. Bolo to vzrušujúce a v žilách som mala adrenalín. Už dávno som niečo také pri čítaní nezažila.

Prekvapilo ma ako autor dokázal spracovať postavy. Hlavná postava Shara mi pripomínala miestami detektíva Poirota, aj keď asi tých dvoch by som nemala porovnávať. Bola to inteligentná hrdinka, ktorá bola hlavne dospelá, mala už skúsenosti a neriešila zbytočné banálne veci. A to sa mi strašne páčilo. Vedela presne čomu sa má venovať, čo je pre prípad, ktorý má vyriešiť dôležité. Aj keď sa venovala prevažne svojmu prieskumu/výskumu, tak neskutočne ma uchvacovalo ako vidí spojitosť vo veciach, ktoré nik iný nevidel. A hlavne vedela, čo je to obetovať niekoho alebo aj samú seba, či svoje šťastie.

Páči sa mi keď autor dokáže vytvoriť aj vedľajšie postavy, ktoré majú svoju históriu, svoje názory, tajomstvá a sú spracované tak, že keď o nich čitateľ číta chce o nich vedieť viac. Či už Vohannes, ktorý chcel z Bulikova spraviť iné miesto na život, kde by mali ľudia lepšiu budúcnosť, alebo plukovníčka Mulageshová, ktorá si nedávala servítku pred ústa aj napriek jej veku. A jeden z mojich obľúbených: Sigrud. Sigrud bol ten záhadný týpek o ktorom nik veľa nevie, ale je až príliš dôležitý na to, aby ste si ho nevšímali. (A toto bola asi jediná vec, ktorú som vedela počas čítania, že je pre tento príbeh až príliš dôležitý a kto to vlastne je.) Nič to nemení na fakte, že som si ho zamilovala pre jeho surovosť, odvahu a pre jeho rozhodnutia a činy. O takých hrdinoch málokedy čítam, čo je škoda.

Nemyslela som si, že kniha bude mať nejakú romantickú zápletku, skôr som vsádzala na to, že bude v deji vládnuť surovosť., ale mýlila som sa. celé to bolo pod rúškom neistoty a tajomna. Aj keď v prvom rade sa autor venoval iným dôležitejším veciam, tak romantická línia tiež mala svoju menšiu rolu v príbehu. Nebudem vám klamať zlomilo mi to srdce. Niekoľkokrát. 

Neviem ako to autor dokázal, ale to čo predviedol v tejto knihe je niečo neuveriteľné až neopísateľné. Príbeh aj keď pomaly napredoval, hlavne zo začiatku, tak potom nabral neskutočné grády, nasledovali zvraty a neuveriteľné rozuzlenie, ktoré mi totálne vyrazilo dych. To ako všetko do seba zapadalo a ako sa to celé vyvinulo by ma nikdy v živote nenapadlo. Nie je to tá naivná fantasy, v ktorej zrazu všetko dáva zmysel. Jednoducho tu to bolo všetko prepracované a po všetkých tých zvratoch, bojoch to naozaj dávalo zmysel. A ja sa stále z toho spamätávam. Neviem, čo presne ma čaká v pokračovaní, ale dúfam, že sa mi do rúk dostane, čo najskôr, pretože toto bolo niečo naozaj neuveriteľné. 

You May Also Like

0 komentárov